Mynt, marknad och mode - entreprenörsandan ligger i blodet

Idag drivs Signum av sonen Jarl Svensson.

​Affärsområdet Signum Marketing som arbetar med profilkläder drivs av sonsonen Ola Svensson. 

Allt enligt familjetraditionen som stått sig stark i 80 år.

Året var 1967 då Jarl blev inkallad till mor Signe och ombedd att ta över driften av verksamheten tillsammans med sina systrar. Han hade då under många år arbetat som bilförsäljare, men var väl förtrogen med verksamheten. Precis som sina systrar hade han fått hjälpa till med diverse uppgifter under årens lopp. Och han hade näsa för affärer som sin mor. Hans förmåga att tänka nytt, vara förutseende och uthållig har resulterat i många välkända satsningar.​

Betydligt större idéer är Jarls projekt tillsammans med Alf Näslund. Bland annat ligger de bakom Mikaelimarknad som startade 1976. De hade sett konceptet med karuseller, knallar och mat i Tyskland och insåg dess potential. Året efter kläckte de idén om en lokal valuta för Trelleborg. Trots motstånd lyckades de genomföra projektet och även sprida idén till fler kommuner. Idag har Trelleborg drygt 30 olika stadsmynt i guld.

Nästa succé var konceptet med taxfree shopping. Turister som kom med färjorna skulle få momsen tillbaka. Idén som kläcktes 1980 i Signums källare spred sig snabbt över hela Sverige och är idag ett världsomspännande företag med huvudkontor i Genève.

Trelleborg är palmernas stad. Och palmerna är Jarl och Alfs idé. Ingen trodde det var möjligt, men än en gång vann nytänkandet och uthålligheten. År 1984 ställdes 24 spanska palmer ut längs Strand-promenaden. Tjugofem år senare står de kvar och har blivit en symbol för Trelleborg. Jarl Svensson lyssnar inte bara på idéerna – han får dem att hända också. Precis som sin mor Signe.​

Kvinnligt mode på röda mattan

Signe Svensson kunde nog aldrig ana vilket företag hon lade grunden till 1929 i sin mors kök. Signe ville mer. Hon

var driftig, påhittig och modemedveten.​

​Förklädena hon sydde av stuvbitar fick ryschade band och fruarna jublade. Äntligen någon som förstod vad kvinnor ville ha. Det blev också affärsidén för modehuset Signum – kvalitet, passform och personlig service.

Signum blev snabbt ett begrepp bland modemedvetna fruar i Trelleborg med omnejd och verksamheten växte. År 1939 gick flytten till affärsläget på Västergatan 23. Signe anlitade sömmerskor på stan och anställde butiksbiträden. Kunderna strömmade till och byteshandel var fortfarande vanligt. En höna mot ett par vackra handskar. Signe visste hur man gjorde affärer.

År 1947 kunde sagan ha tagit slut. Endast 40 år gammal blev Signe änka med fyra barn. Men än en gång överträffade hon alla förväntningar. Fem år senare öppnade Signum på Algatan 41. De unga döttrarna Britt och Inger började arbeta vid sin mors sida. Familjeföretaget var ett faktum.​

Under åren som följde gjorde konfektionen sitt intåg i modebranschen. Signe var till en början skeptisk, men insåg dess potential. Nu behövde fruarna inte vänta på sina uppsydda kläder. Efterfrågan ökade och därmed behovet av större affärsyta. År 1977 flyttade butiken till hörnan på Algatan 56. Röda markiser, generösa skyltfönster och den röda mattan markerar ett modehus utöver det vanliga.

Signum Modehus AB

Algatan 56, 231 42 Trelleborg

Tel: +46 410 526 50

E-mail: Butiken

Öppettider 2019

Vardagar  10-18

Lördagar  10-14